Toronto & New York 2016

Vennekredsens koncertrejse til Toronto og New York marts 2016

Det var tredje gang, Ensemble MidtVest besøgte New York for at spille i et af verdens mest kendte koncertsale, Carnegie Hall, men det var samtidig første gang, at Ensemblet tog turen over Toronto i Canada for at give et par koncerter der.

Søndag d. 13. marts indledtes Ensemblets koncertrejse med at spille en familiekoncert i Toronto for de 5-11 årige under konceptet ”Musik & Trøfler” – med en fortræffelig farverigt påklædt konferencier. Hun havde et godt tag på børnene, og de kendte hende fra tidligere arrangementer. Således blev Ensemblet også hurtigt taget med ind i venskabet. Der blev lavet en samarbejdsaftale om, at musikerne skulle spille, mens børnene skulle hjælpe med at lytte (godt fundet på). Vi kunne tydeligt mærke, at børnene var meget lyttende, vidende og interesserede i den klassiske musik og i de enkelte instrumenter, som musikerne præsenterede. De kunne udtrykke sig fint om de følelser, som de forskellige instrumenter kunne fremkalde i de stykker, som musikerne spillede, herunder uddrag af Poulencs sonate for fløjte og klaver samt Brahms’ klarinettrio i a-mol. De sluttede af med at stille gode spørgsmål til Ensemblets musikere.

Allerede dagen forinden spillede Ensemblets blæserkvintet for et ungdomsstrygerorkester. Her var temaet ”vejrtrækning i musikken”, og der gik ikke lang tid, før de unge strygerne forstod, at vejrtrækningen også spiller en stor rolle, selv om man ikke selv spiller et blæserinstrument. Da der blev spurgt, hvad der svarede til vejrtrækningen, når en stryger spiller på sit instrument, kom svaret prompte: Buestrøget!

Den amerikanske klarinettist, Charles Neidich, som Ensemblet har haft besøg af som underviser og som vil kunne opleves som Ensemblets gæstesolist på næste års Vintertoner-festival i Struer, spillede med ved koncerterne i Toronto. Koncerten senere på dagen var for voksne og bød, ud over de allerede nævnte værker, på Carl Nielsens fantasistykker for obo og klaver og Beethovens blæserkvintet i Es-dur.

Som vennekreds havde vi lejlighed til selv at planlægge fritiden mellem Ensemblets koncerter, f.eks. besøgte vi det store Niagara Vandfald og stjernearkitekten Daniel Liebeskinds spektakulære tilbygning til Ontarios Nationalmuseum.

I New York var der tre koncerter på programmet, som blev holdt på tre meget forskellige spillesteder, og der var også tale om tre meget forskellige koncerter. Det mest berømte koncertsted – Weill-salen i Carnegie Hall – var stort set fyldt med et koncertvant publikum. Den tyske sopran Christina Landshamer, som nogle måske kan huske fra en festival på Nr. Vosborg eller koncerten på Holstebro Kunstmuseum i efteråret, var solist i Faurés La Bonne Chanson og i Schønbergs strygekvartet nr. 2. Især det sidste værk var aftenens højdepunkt, og som der står i programnoten, omtales værket med et citat fra det digt, som indgår i det: ”Jeg mærker åndedraget fra en anden planet”. Jeg havde inviteret to lokale new yorkere, Michael og Alfredo, med til koncerten, og de var meget bevægede og begejstrede. Alfredo købte straks Ensemblets første CD med Mozarts og Brahms’ klaverkvartetter, og han skrev til mig dagen efter, at han, da han var kommet hjem og havde lyttet til CD’en, havde fortrudt, at han ikke allerede havde købt den anden CD med Mozart og Brahms klaverkvartetter. Alfredo dukkede overraskende op til koncerten om lørdagen i Symphony Space – i øvrigt sammen med en god ven, hvor han så fik sin anden CD.

Det var for os fra Vennekredsen en glæde at se musikerne modtage applaus på den berømte scene. De dygtige musikere fortjener at stå på internationale scener engang imellem. Ved nachspielet i foyeren bag efter koncerten fik vi lejlighed til at møde musikerne og mærkede deres glæde over aftenens succes.

Ensemblet spillede tangoprogrammet – Tangology – i Symphony Space, som er et intimt koncertsted, hvor der også er tradition for at gå i dialog med publikum. Her var det Paolo Russo, der fortalte om sin komposition af Tangology, hvor grundinstrumentet er den argentinske bandoneon. Besætningen i Tangology er højst usædvanlig og består foruden bandoneonen af klaver, violin, fagot, horn, klarinet, obo og fløjte, hvor nogle af musikerne optrådte solo med deres instrumenter, mens andre spillede i mindre grupper. Bandoneonen var naturligvis godt repræsenteret både som soloinstrument og akkompagnement, og Paolo indgik også selv sammen med bl.a. Ana på violin i en duet.

Energien strømmede ud over scenekanten og som i ethvert jazzorkester rejste solisterne sig på skift for at spille deres soloer.

Tilhørerne i den næsten fyldte sal var begejstrede og kaldte musikerne frem flere gange. Efter en snak med publikum gav Ensemblet et ekstranummer til højlydte klapsalver.

Det forlyder, at der er planer i gang for at indspille en CD med Tangology. Den kan vi så glæde os til, da værket ikke så ofte kan opføres live pga. den store besætning.

Koncertprogrammet på hele turen har været enormt, og det er kun topprofessionelle og meget erfarne musikere, der kan præstere et sådant omfang. Ydermere blev der behov for at rokkere om på programmet på det tredje spillested, Musikkonservatoriet i Queens, da Ensemblets hornist, Neil, blev syg lige aftenen forinden. Ud over det programsatte værk af Sibelius, En Saga, i en bearbejdelse for fløjte, klarinet og strygere, spillede Ensemblet to værker fra programmet i Toronto, hvor hornet ikke var med: Brahms’ klarinettrio i a-mol og Poulencs sonate for klaver og fløjte, og her i det sidste stykke trådte især Charlotte og Annabel i karakter med deres vidunderlige og charmerende sammenspil. Publikum blev ikke snydt, og det kvitterede det for ved at give stående bifald.

Det er et stort apparat, der er i gang, når Ensemblet som her gennemfører en koncertturné i USA og Canada. Ikke kun musikerne er forberedte til fingerspidserne, Ensemblets administration har lang tid i forvejen skullet planlægge forløbet med lokale koncertarrangører og ikke mindst få en kabale med travle solister til at gå op. I Canada spillede klarinettisten Charles Neidich med og i New York var det sopranen Christina Landshamer. Desuden var der en lokal oboist og pianist med, for selvom Ensemblet kan mestre alle instrumenter, er der også bl.a. familier at tage hensyn til. Matthew og Annabel havde endda deres to små børn med. Således gik kabalen op – ikke mindst takket være folkene bag Ensemblet, hvoraf ensemblechef Oliver Quast og projektmanager Nicholas Pilvang var med på turen. PR- og projektmanager Marlene Dröge Nielsen og produktionsassistent Thomas Sørensen bakkede op hjemmefra og passede kontoret hjemme på Heart.

Koncertrejsen er således et tilbud, som Vennekredsen kan give til sine medlemmer, og i New York blev tiden mellem koncerterne også brugt flittigt både til museer, arkitektur og byvandring. Der er muligheder for at høre Ensemblet på hjemlige breddegrader, f.eks. ved generalforsamlingen i slutningen af april, og ved den årlige koncertudflugt, der i år går til højskolen Skærgården (19. juni). Desuden er der jo alle de koncerter, som Ensemblet spiller rundt omkring i de fire kommuner, som ”ejer” Ensemblet – Holstebro, Struer, Ikast-Brande og Herning. Ensemblets aktiviteter kan følges på www.emv.dk , og der er også oplysninger om medlemskab af Vennekredsen.

Skrevet af rejsefællerne Klara, Ely, Niels, Birthe, Gerdi og Birgit

 

Se sæsonprogram

Sæsonprogram 2016/2017
Sponsorer

Carnegie Hall, New York 2012


Mød Ensemble MidtVest på youtube…

Ensemble MidtVest · Bitten og Aage Damgaards Plads 2 · 7400 Herning · Denmark · T +45 96 666 777 · info@emv.dk